Ziua mondială a somnului

sleeping
Print Friendly, PDF & Email
Share Button

„Cel mai rău lucru din lume este să încerci să dormi dar sa nu poţi”, spunea scriitorul american Francis Scott Key Fitzgerald. Din nefericire, pentru oameni din toata lumea, lipsa unui somn de calitate este o problemă majoră, informează pagina de internet a Societăţii Americane de Medicină a Somnului (WSAM), promotorul Zilei Mondiale a Somnului. În întreaga lume, astăzi este celebrată Ziua Mondială a Somnului (World Sleep Day – WSD), sub sloganul „Cine doarme bine îmbătrâneşte sănătos”.

‘Dorim ca din ce în ce mai mulţi oameni să fie avertizaţi asupra importanţei enorme pe care somnul o are pentru sănătatea lor. Anul acesta punem accent pe îmbatrânirea sănătoasă şi căutam cu toţii calea catre aceasta.’, a declarat Antonio Culebras, profesor de neurologie la Suny, Upstate Medical University din Syracuse, New York şi co-preşedinte al comitetului World Sleep Day.

Ziua Mondială a Somnului se află la cea de-a şasea ediţie şi a fost marcată pentru prima dată pe 14 martie 2008. Ziua mondială a somnului, propusă de Asociaţia Mondială a Medicinei Somnului (‘World Association of Sleep Medicine’ – WASM), este marcată în preajma zilei echinocţiului de primăvară. Este un eveniment internaţional anual care are scopul de a îndemna oamenii spre o gestionare mai bună a somnului pentru a preveni efectele lipsei acestuia în desfăşurarea vieţii sociale, tulburările de somn ameninţând calitatea vieţii.

Potrivit statisticilor, nevoia de somn diferă de la o persoană la alta, între 4 – 11 ore pe noapte. În medie, 10% din populaţia lumii este mulţumită cu 6-7 ore de somn pe noapte, iar 15% are nevoie de mai mult de 9 ore. Copiii au nevoie, de obicei, de mai mult somn, în timp ce oamenii în vârstă se mulţumesc cu mai puţin. Factorii geografici joacă şi ei un rol important.

Astfel, oamenii care locuiesc la munte dorm un pic mai mult, în timp ce oamenii de la malul mării dorm mai puţin. Printre regulile pe care este bine să le respectăm pentru a avea un somn sănătos se numără renunţarea la fumat, fixarea orei de culcare şi de trezire, limitarea somnului din timpul zilei la 45 de minute, evitarea consumului de alcool, cafea şi ciocolată cu şase ore înainte de culcare, precum şi a mâncării grele, condimentate, asigurarea unei temperaturi plăcute în cameră şi eliminarea surselor de lumină şi de zgomot.

Statisticile estimează că, în România, între 1- 3% din copii şi adolescenţi pot avea tulburări respiratorii în timpul somnului, iar 4-6% din adulţi pot avea sindrom de apnee în somn de tip obstructiv în timpul somnului (între 900.000 -1.100.000 adulţi). Toate aceste tulburări pot fi depistate şi tratate în cele peste 80 de laboratoare sau puncte de înregistrare somnografică din ţară, care marchează progresele de la an la an atât din punct de vedere al numărului, cât şi la nivelul cazurilor diagnosticate şi tratate. Astăzi este organizată şi Ziua Uşilor Deschise în toate laboratoarele de somnologie din România, coordonate de Societatea Româna de Pneumologie.

Societatea Româna de Pneumologie are, din anul 2000, o secţiune dedicată Somnologiei. Primul laborator de somnologie a fost înfiinţat în anul 1996, la Institutul National de Pneumologie „Prof. Dr. Marius Nasta” din Bucureşti, iar al doilea a fost deschis în 2001, la Timişoara. AGERPRES