Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din România (COPAC) si Colegiul Medicilor din România au demarat, luni, campania nationala de informare ''Saptamâna pacientilor'', realizata sub înaltul patronaj al Guvernului.
''Saptamâna pacientilor'' cuprinde o campanie de informare pentru pacientii din spitale, lansarea Telefonului Pacientului, dezbateri cu medici si studenti de la universitatile de medicina si farmacie din Bucuresti, Iasi si Timisoara, actiuni de informare realizate de catre asociatiile de pacienti si cea de-a patra editie a Forumului National al Asociatiilor de Pacienti, care se va desfasura în perioada 12-13 martie.
Prezent la lansarea campanie, conf. dr. Vasile Cepoi, consilier guvernamental, a subliniat ca este foarte important pentru pacienti sa-si cunoasca drepturile si sa stie ''ce au de facut atunci când drepturile le sunt încalcate''.
''Initiativa asociatiei pacientilor este o modalitate de a informa. Telefonul la care pacientul poate sa sune si sa sesizeze o încalcare a drepturilor sale, sa i se spuna ce are de facut sau, eventual, sa ia legatura cu institutiile abilitate si acestea la rândul lor sa-i raspunda" a aratat dr. Vasile Cepoi.
Fostul ministru al Sanatatii a spus ca exista o obligatiei a medicilor derivata din Contractul Cadru potrivit careia trebuie sa puna la dispozitia pacientilor informatiile cu privire la drepturile si obligatiilor lor.
Dr. Vasile Cepoi a reliefat importanta organizarii de cursuri de comunicare si pentru medici.
"Deocamdata pregatirea teoretica a medicilor cu privire la drepturile pacientilor este deficitara, inclusiv pregatirea în universitati. Trebuie început acest lucru, trebuie promovat pentru ca la ora actuala comunicarea dintre medic si pacient se face în functie de disponibilitatea medicului, fara ca acesta sa aiba o pregatire speciala în acest sens" a subliniat Cepoi.
Potrivit acestuia una dintre motivatii este timpul insuficient al medicului. ''Dar medicul trebuie sa aiba în vedere riscul pe care-l incumba aceasta lipsa de comunicare'' a punctat conf. dr. Vasile Cepoi.
Campania de informare presupune difuzarea unui pliant tiparit în 200.000 de exemplare în 400 de unitati medicale, cu sprijinul Retelei Info Sanatate, partener al campaniei.
Pliantul cuprinde aspecte ce tin de drepturile si obligatiile pacientilor si ale asiguratilor, importanta controlului periodic si a alte teme de interes pentru pacienti. Tot în aceste unitati medicale vor fi expuse si panouri cu mesajele campaniei.
Telefonului Pacientului – 0 800 800 242 – numar apelabil gratuit din orice retea de telefonie – reprezinta o cale accesibila pacientilor de semnalare rapida a încalcarilor grave de drepturi în sistemul sanitar si în domeniul protectiei sociale.
Un operator va raspunde în fiecare zi timp de opt ore la toate apelurile pacientilor si va prelua semnalarile acestora. Problemele semnalate vor fi verificate, documentate în masura posibilitatilor, apoi COPAC va directiona acele semnalari catre institutiile nationale cu responsabilitate în domeniu si va monitoriza raspunsurile. Problematica înregistrata va putea fi cuprinsa sub forma unor rapoarte de monitorizare a drepturilor pacientilor, care vor fi diseminate public.
Dezbaterile cu studentii de la universitatile de medicina sunt o cale prin care acestia pot obtine informatii despre drepturile pacientilor, implicarea asociatiilor de pacienti în programele de informare si educare si despre modul în care medicii pot colabora în viitoarea profesie cu asociatiile de pacienti pentru cresterea gradului de informare si educare, a aratat la rândul sau Iulian Petre, vicepresedinte COPAC.
Gheorghe Tache, presedintele COPAC, a subliniat ca exista o fisa de evaluare pe care pacientii o completeaza în spital si aceasta ar trebui sa fie cunoscuta si de minister si de casa de asigurari. El a adaugat ca trebuie cunoscute drepturile si obligatiile pacientilor în plan medical dar si social.
În cadrul campaniei va avea loc si cea de-a patra editiei a Forumului National al Asociatiilor de Pacienti 2013 care se doreste a fi o platforma de dezbatere si analiza a problemelor pe care le întâmpina pacientii în cadrul sistemului sanitar si cel de protectie sociala.AGERPRES